dinsdag 25 maart 2014

Alinea 1 en 2
Vroeger was het heel gebruikelijk om kinderen te laten werken, ook in Nederland. In 1901 kwam er in Nederland een einde aan kinderarbeid omdat de leerplicht werd ingevoerd, dit was in meer landen het geval. In Afrika, Azië en Latijns-Amerika komt nog steeds kinderarbeid voor. Men spreekt van kinderarbeid als de kinderen een groot deel van de dag of nacht werkt, bijvoorbeeld in de landbouw of de kledingindustrie. De kinderen werken vaak lang en hard maar krijgen weinig en soms geen loon. In de kledingindustrie worden vaak meisjes ingezet omdat zij niet naar school mogen. De kleding die daar wordt gemaakt door kinderen wordt geëxporteerd naar andere landen, ook naar Nederland terwijl wij tegen kinderarbeid zijn. (Tessa)
Op veel plekken in de wereld worden nog steeds kinderen ingezet voor werk in fabrieken. Zo ook in de textielindustrie. Deze (vooral) meisjes krijgen minder dan 20 euro per maand! Terwijl ze soms op een dag 24 uur lang achter elkaar door moeten werken. Dat moet toch niet kunnen?(Alysha)


Kinderarbeid in de textielindustrie

Urenlang, elke dag, jaar in jaar uit werken er kinderen in vieze, kleine en benauwde gebouwen. Het enige wat ze mogen, is kleding maken die wij nu dragen. En dit allemaal ook nog voor een heel laag loon. Het is een grote kans dat jouw T-shirt uit India komt. Waarschijnlijk is dat T-shirt gemaakt door kinderen uit Zuid-India die in de textielindustrie werken. Kinderarbeid komt hier veel voor, hoewel het officieel verboden is. (Emma)

Kinderarbeid in India
In India werken zo’n 100 miljoen kinderen, dat is 23% van alle jongeren onder de 15 jaar. Veel van deze kinderen zijn meisjes, die mogen niet naar school omdat ze toch worden uitgehuwelijkt aan een jongen. Slechts de helft van alle meisjes in India gaat naar school, bij de jongens is dat een derde. De bazen in de kledingfabrieken kiezen kinderen uit om voor ze te werken, dit doen ze omdat kinderen handiger en goedkoper zijn dan volwassenen. Kinderen klagen minder snel en ze zijn makkelijker te gebruiken. De kleren die worden gemaakt worden geëxporteerd naar het buitenland, de kinderen krijgen daar weinig en soms zelfs geen loon voor. In 1998 waren er zo’n 5000 kledingfabrieken die kleding exporteerde naar het buitenland, dit worden er wel steeds minder doordat er acties zijn in andere landen die tegen kinderarbeid.(Tessa)


In de textielindustrie...
Veel kinderen(vooral meisjes) worden al jong ingezet in de textiel industrie, omdat hun gezin anders niet rond kan komen. Deze kinderen van tussen de ± 10-16 jaar worden eenmaal in deze industrie vaak gedwongen op het terrein te komen wonen. Ze worden erg onder druk gezet en onderbetaald. Ze krijgen bijv. voor 1 hele maand werken 2000 Taka (minder dan 20 euro), terwijl ze ook nog vaak overwerken. Daar krijgen ze vaak nog niet eens extra loon voor. In Zuid-India is er op het platteland veel armoede. De boeren die werkzaam zijn in de landbouw sturen daarom hun dochters naar de textielindustrie om zo geld te verdienen voor hun bruidsschat. De meisjes moet hier echter onder zeer slechte omstandigheden werken, ze worden hier vast gehouden. Ze noemen dit het Sumangali systeem. Dit is gedwongen kinderarbeid. In het Sumangali systeem worden veel jonge meisjes (onder de 18 jaar) gedwongen ingezet in de textielindustrie, ze worden eerst gelokt met de praatjes dat ze een redelijk loon krijgen en een goede behuizing, maar geen van beide is waar. Doordat ze gedwongen worden om op het terrein te gaan wonen, kunnen ze hun familie niet of amper meer zien. Waardoor ze hun gevoelens of meningen nergens kwijt kunnen.
Soms werken deze meisjes wel 24 uur per dag aan één stuk door.(Alysha)

Acties tegen kinderarbeid
Er zijn verschillende organisaties die tegen kinderarbeid strijden. Twee voorbeelden van die organisaties zijn Hivos en Unicef. Hivos roept bedrijven, regeringen en internationale bedrijven op om mee te strijden tegen kinderarbeid. Zo kunnen de regeringen bijvoorbeeld hulp voor onderwijs koppelen aan acties tegen kinderarbeid. De bedrijven kunnen ervoor zorgen de producten die ze kopen, niet in de kinderarbeid is gemaakt. Unicef zorgt ervoor dat ze naar school gaan of een vak leren. Samen met overheden en maatschappelijke organisaties probeert Unicef om kinderarbeid te beëindigen en te voorkomen. Er zijn nog veel meer organisaties die tegen kinderarbeid zijn, helaas zijn het er net niet genoeg om het kinderarbeid voorgoed te stoppen.(Emma)

Alysha Hofstra, Emma van Veenendaal en Tessa van Slooten


Bronvermelding
http://www.fnvmondiaal.nl/wereld_van_fnv_mondiaal/Kinderarbeid_overzicht/1197859

http://www.volkskrant.nl/vk/nl/2680/Economie/article/detail/3246038/2012/04/25/Kinderarbeid-in-bedrijf-dat-levert-aan-C-A-en-Primark.dhtml

http://www.indianet.nl/130402.html

http://www.unicef.nl/jaarverslag2012/organisatie-en-activiteiten/kinderarbeid-dat-pikken-we-niet/

http://www.hivos.nl/dut/Actueel/Nieuws/Hivos-tegen-kinderarbeid

http://www.scholieren.com/keuzeopdracht/3095

4 opmerkingen:

  1. Deze reactie is verwijderd door de auteur.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Hoi Alysha, Tessa en Emma,

    De inleidingen zijn alle 3 goed. Alleen is de inleiding van Alysha misschien een beetje te kort. Geef bijvoorbeeld nog een voorbeeld. De inleiding van Tessa is ook goed maar misschien kan ze wat details weglaten, daardoor wil je de tekst waarschijnlijk eerder lezen. Die van Emma past het best bij de tekst want hij vat goed samen wat er in de tekst staat.
    Een ding waar jullie op moeten letten is dat de inleidingen wel allemaal een andere functie hebben, want volgens mij hebben jullie alle drie dezelfde soort functie namelijk centrale vraag/probleem.
    Wat heel goed is aan jullie tekst is dat de alinea's allemaal een hele duidelijk kernzin hebben. Ook geven jullie veel voorbeelden waardoor je de tekst beter begrijpt.
    Wat nog wel ontbreekt is een tekstverband tussen jullie alinea's, want die is er nog niet.
    De opmaak van jullie tekst is heel mooi. Alleen de alinea van Alysha vind ik niet helemaal mooi afgesloten. Maak bijvoorbeeld een samenvattende zin van de alinea.
    De titel zou ik anders doen want die is wel te verwachten. Kies bijvoorbeeld een zin uit de tekst die heet belangrijk of interessant is zodat mensen het eerder gaan lezen.
    De eerste deeltitel is heel goed, maar de 2e deeltitel is misschien iets te lang. Probeer die dus wat in te korten. De derde titel is ook super goed.
    Wat jullie nog meer goed hebben gedaan is het duidelijk maken van de hoofdvraag. Die merk je namelijk al heel snel als je begint met lezen. De deelvragen zijn ook heel goed want als je de alinea hebt gelezen weet je gelijk welke het is. Alleen ik vind dat de deelvragen niet een helemaal goed antwoord geven op de hoofdvraag.

    Spellingsfouten:
    inleiding Alysha: Deze (vooral) meisjes= Deze kinderen, vooral meisje,
    alinea Alysha: Daar krijgen ze vaak nog niet eens= Daar krijgen ze vaak niet eens
    Kijk ook nog even goed na of alle punten en komma's helemaal goed zijn!

    Verder hebben jullie het super goed gedaan!!

    Gr. Esmee
    B2K

    BeantwoordenVerwijderen
  3. bedankt voor deze goede beoordeling Esmee!
    jij ook nog veel succes.

    Tessa

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Hoi Emma, Tessa en Alysha.

    De Inleidingen zijn goed gemaakt, maar ik mis bij Tessa wel het centrale vraag/probleem en bij Emma zou die ook nog iets beter naar voren mogen komen. Volgens mij moesten alle 3 de inleidingen een andere functie hebben en dat zie ik niet terug. Daar zal ik als ik jullie was nog even naar kijken. Ook is de inleiding van Alysha een beetje kort misschien zou je er nog iet meer info in kunnen verwerken en Tessa's inleiding zou misschien iets minder info mogen. Het zou dan leuk zijn als je probeert het iets aantrekkelijker te maken (de kijker nieuwsgierig maken). voor de rest wel hele goede inleidingen. Ik vind Emma's alinea het best bij de tekst passen, want daar komt ook goed naar voren dat het gaat over de textielindustrie en het maakt de lezer nieuwsgierig.
    Het is erg duidelijk waar de tekst over gaat, maar wat nou echt de hoofdvraag is mis ik wel een beetje in de tekst. In tegenstelling tot Esmee, die hem kennelijk gelijk zag. Bij de alinea's van Emma en Alysha zag ik gelijk de deelvragen. Bij Tessa's alinea zie ik weer duidelijk waar het over gaat maar zie ik de deelvraag niet. De deelvragen passen niet heel goed bij de hoofdvraag, want acties tegen kinderarbeid geeft niet echt antwoord op kinderarbeid in de textielindustrie. Ook kan ik het tekstverband niet terugvinden in de tekst. Het artikel geeft wel hele goede informatie en ook veel informatie. Het artikel heeft ook goede kernzinnen.
    Een vraag is, waarom is er een witregel midden in de inleiding van Alysha (zal wel per ongeluk zijn). Nog een tip is, bij de alinea van Alysha is de laatste zin: "Soms werken deze meisjes 24 uur aan één stuk door." Ik zou deze zin als ik jou was meer aan het begin zetten en niet aan het einde, want dan is je alinea mooier afgebroken. De titel zou beter zijn als hij me iets meer nieuwsgierig zou maken. Een tip die wij kregen is, dat je een klein stukje tekst uit een van de alinea's kan halen en dat gebruikt als titel (zoiets als: op je tiende al 24 uur achter elkaar werken!) iet in die richting zou ik doen. Ook vind ik de deeltitel van Alysha iets te lang. Het klinkt dan allemaal wel negatief maar het is wel een super goed artikel!

    Spellingfout:
    (Alysha's inleiding) ...20 euro per maand! Terwijl ze soms ... = ...20 euro per maand, terwijl ze soms... ( en dan ! aan het eind van de zin)

    Ik vond het een goed en een leuk artikel!
    gr. Thomas

    BeantwoordenVerwijderen